SzGábor_II

Az Óbudai Nordic Walking Klub 2014 áprilisában kezdte meg működését. Az alapötletnek az Óbudai Szabadidőpark kellemes erdős adottságai szolgáltak, továbbá az, hogy teret adjunk a természetjárás adta kikapcsolódás lehetőségének.  Igaz, ezt a sportot űzheti minden korosztály, de a senior korúaknak is szeretnénk lehetőséget adni, hogy egy csapathoz tartozás élményével és a rendszeres testmozgással tartsák karban testüket-lelküket.

Riportunkon keresztül szeretnénk bemutatni a klub működését, erről és az e sportágban szerzett tapasztalatairól kérdeztük Szedlák Gábort, az Óbudai Nordic Walking Klub edzőjét.

Kedves Gábor legyen kedves elmondani nekünk miért és hogyan kezdett el foglalkozni a Nordic Walking sportággal?

1998-ban többedmagammal megalakítottuk a Sirály Életmód Sport Egyesületet, ahol a kezdetek óta elnökként is tevékenykedem. Egyesületünk a szabadban végezhető szabadidősportok lelkes híve, így amikor a Magyar Szabadidősport Szövetség 2009-ben meghirdette a Nordic Walking oktatói tanfolyamot, természetesnek tűnt hogy nekem ezt el kell végeznem, s így a futó és triatlon szakosztályon belül egy újabb, külföldön már egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Nordic Walking-al kiegészülhetett tevékenységünk. Szerencsére teremben még nem végezhető – említi mosolyogva Gábor – csakis a friss levegőn! Ez az az óriási előny, amely lehetővé teszi, hogy a természetjárás ilyen módján örömünket leljük és éljünk az erdő adta szabadság lehetőségével.

2010-ben edzői képesítést szereztem, azóta heti rendszerességgel tartok tanfolyamokat, új kihívásként pedig szíves örömest vállaltam el az Óbudai Nordic Walking Klub vezetését.

Sz.Gábor

Hogyan zajlik egy foglalkozás a Klubban?

Az edzések 60 perc időtartamúak, bemelegítő tornával kezdjük, az óra felénél 5 perc légző gyakorlatot tartok, ezt újabb séta követi, zárásképpen pedig levezető gyakorlatok következnek. Természetesen közben folyamatosan figyelemmel kisérem a tagok mozgását, technikáját és ahol kell, ott javítok.

Sokszor érkezik a kérdés hozzánk, hogy új tag, aki teljesen kezdő, bátran csatlakozhat -e?

Természetesen, a kezdőkkel mindig külön foglalkozom, és nagy gondot fordítok arra, hogy felzárkózásukat a lehető leggördülékenyebbé tegyem.

Milyen öltözéket javasol a foglalkozások idejére?

Hozzám is gyakran érkezik ez a kérdés. Azt vallom, hogy nincs rossz időjárás csak rossz öltözék. Fontos szem előtt tartani azonban a következőket: a szandál viselését nem ajánlom, zárt cipőt javaslok, amely megfelelően tartja a lábat, kényelmes viseletet biztosít. Elkerülhető a boka meghúzódása, kificamodása. Hölgyek előszeretettel hordanak – mint tudjuk J - táskákat, esetükben az oldaltáska nem előnyös. A legjobb, ha a holminkat nem tartjuk magunknál, vagy csak a legszükségesebbeket hozzuk magunkkal, ami egy övtáskában elférhet. Mivel mozgás közben pont a törzs középső részének izomcsoportjai dolgoznak, a váll, a lapocka, a csuklyásizom mozog egy hátitáska viselése is előnytelen lehet, mert a test, a hát nagy része megizzad, így könnyen megfázhat. Tehát a réteges öltözködésnek is nagy jelentősége van. Egyébiránt természetesen egy kényelmes szabadidős viseletet ajánlok, melegítő nadrágot és felsőt.

Beszéltünk az öltözékről, a felszerelést gyakorlatilag a bot képezi. Milyen típusú bot használatát javasolja?

Először az érdeklődőknek mindig azt tanácsolom, hogy próbálják ki ezt a mozgásformát. Ismerjék meg, nem annak kell feltétlenül az elsőnek lenni, hogy felszerelésre ruházzanak be. A legfontosabb, hogy megszeressék ezt a speciális mozgásformát. Az Óbudai Nordic Walking Klubban a felszerelést ingyenesen biztosítjuk. Tehát a saját bot beszerzését csak 2-3 hónap elteltével szoktam ajánlani. Az alkalmas bot méretét, típusát befolyásolja a testmagasság, a testalkat - hogy sportosabb e az illető, dinamikusabb avagy statikusabb – és végül a karhossz. A botok használatának három aranyszabálya van. Először is csak megfelelő hosszúságú bottal szabad sportolni, ami a testmagasság 70%-át jelenti. Másodszor, az intenzív testmozgás érdekében a lépésnél közel mellmagasságig fel kell húzni a sportszert nyújtott karral. Végül ügyelni kell, hogy a botot a lábak mellé szúrjuk és csak a lehetséges legtávolabbi pontban húzzuk ki. Fontos tudni, hogy a botok használatával az egész test - a teljes izomzat mintegy 90%-a - edzés alatt van.

Mit mondhatunk a nordic walking aranyszabályairól?

Ez a gyalogló technika hasonlít a természetes emberi mozgásra és könnyen elsajátíthatósága miatt kitűnő bevezetés lehet a mozgásgazdag életmódhoz, de ezt a technikát meg kell tanulni!

Javaslom legalább egy héten kétszer időt szakítani az edzésekre, lehetőleg a nap azonos időszakában. Nem mindig kivédhető természetesen, de aszfalton ne nordicozzunk. Ahogy korábban is említettem a megfelelő öltözék nagyon fontos, tehát nincs rossz időjárás csak rossz öltözék.

Kinek ajánlja ezt a sportot?

Ez az a sport, amihez bárki, bármikor hozzákezdhet kortól, nemtől, erőnléti állapottól függetlenül. Bár az elmúlt években kialakult az a nézet, hogy inkább az idősebb korosztály számára ajánlott. Az a kép társult hozzá, hogy aki botokkal segítve magát jár, az a mozgásában sem lehet dinamikus. Pedig nagyon is az, a mozgás intenzitása, illetve a szervezetre gyakorolt terhelés mértéke is megkülönbözteti a hétköznapi gyaloglástól. A speciális járástechnika során az energiafelhasználás minimum 20%-kal megnő, ami a kocogáskor szokásos értékkel megegyező. Tehát bátran ajánlom fiatalabb korosztály részére is. Úgyis mondják, hogy ez a „ Mindenki Sportja „.

 Milyen a hangulat a Klubban?

A Klub vezetését 2015 tavaszán vettem át, és azóta azt kell, hogy mondjam én is és az Óbudai Sport Nonprofit Kft. is szívén viseli a klub sorsát. Egyre nagyobb népszerűségnek örvendünk, állandó tagjaink száma eléri a 20-25 főt. Volt már olyan edzésnapunk is amikor 30 fő fölé emelkedett a csoportlétszám. A hangulat pedig igazán klubszerű, már ismerősként üdvözlik egymást az edzésre érkezők, barátságok alakultak ki, a foglalkozásokra is együtt érkeznek. Örülök, hogy magam is részese lehetek a társaságuknak, hiszen a résztvevők többsége hölgy! J Jómagam is nagyon szeretem ezt a sportot űzni, így ezúton is buzdítom az urakat, hogy bátran vegyenek részt foglalkozásainkon és legyenek Nordic klub tagok. Érdemes csatlakozni hozzánk a társaság és a sport szeretete miatt. A klubtagság természetesen nem jár semmilyen kötelezettséggel, a részvétel teljesen ingyenes, egyetlen dolog van, ami nagyon fontos, hogy jól érezzék magukat.

Nordic montázs

Terveznek e közös túrákat?

Elképzelhetőnek tartom, igen. Ez természetesen függ a részvevők igényeitől is, de természetesen nyitott vagyok arra, hogy az Óbudai Szabadidőpark területén kívül is szervezzek egyszer-egyszer közös túrát. Természetesen ez megkövetel egyfajta erőnlétet, amelyet egy intenzívebb séta során tartanunk kell. Egy ilyen adandó alkalom lesz az Óbudai Sport Nonprofit Kft. által szervezett Óbudai Teljesítménytúra, ahol a nordic csapattal együttesen veszünk részt.  A túra időpontja 2015. október 11-én lesz, az útvonal a Budai-hegyek kiránduló útjain halad. A csapattal a 6 km- es távot fogjuk megtenni, 10.00 órakor találkozunk a Fenyőgyöngye autóbusz végállomásnál. Kiváló alkalom ez a túrázásra, hiszen  a Gyalogló Világnaphoz kapcsolódunk ami ez évben kivételesen egész október hónapra kiterjed.

Milyen pozitív élettani hatásai vannak még a nordic walking-nak?

Manapság a leggyorsabban fejlődő fitnesz sportág. A botok beiktatásának következtében nagyban csökken az ízületek terhelése, s mint ilyen a rendszeres testmozgás remek kezdete lehet, ezen túlmenően számos pozitív hatása van:  javítja az állóképességet, erősíti az izmokat, javítja a test oxigénellátását, oldja az izomfeszültséget, növeli a stressztűrő képességet, aktiválja a vérkeringést, hajlékonyabbá válnak az ízületek, jót tesz az agynak. Különösen hasznos lehet túlsúllyal küzdőknek, ülő munkát végzőknek, kismamáknak szülés előtt és szülés után, szív és érrendszeri betegségben szenvedőknek és cukorbetegeknek, idősebb korosztály részére, rehabilitáció szüksége esetén kiváló kiegészítő terápia. Ajánljuk mindenkinek, aki szeret a természetben időzni!

Itt az ősz, mit mondhatunk az őszi szezon foglalkozásainak időpontjáról?

Az őszi – téli szezonban a foglalkozások 2015. október 18-tól minden vasárnap 10.00-11.00 óráig kerülnek megtartásra.

Köszönöm Gábor, hogy rendelkezésünkre állt. Bízunk benne, hogy sok hasznos információval szolgálhattunk az érdeklődők részére. Mindenkit várunk szeretettel a Klubban.

1037 Budapest, Laborc u. 2.

tel: +36 1 388 9770

tel./fax: +36 1 250 1346

e-mail: titkarsag@obudasport.hu

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. Részletes leírás
Rendben!

Fenntartó